dinsdag 11 november 2008

ICT-gebruik in de klas

Hallo allemaal,
Hieronder enkele ervaringen en tips die ik kan geven rond ICT-gebruik in de klas.
In het 5de leerjaar heb ik gezien en uitgeprobeerd wat je hier zoal rond kan doen.


1. De leerlingen mochten tijdens het hoekenwerk filmpjes bekijken i.v.m. de huid. Aan de hand van de filmpjes moesten ze dan vragen oplossen. De leerlingen mochten telkens per twee samenwerken omdat niet alle leerlingen zo goed met de computer konden omgaan.


Tips:

- Zet de computer reeds klaar op de juiste filmpjes die bekeken moeten worden.

- Maak goede afspraken rond het bekijken van de filmpjes.

- Geef een duidelijke instructie mee zodat de leerlingen precies weten wat ze moeten doen aan de computer.


2. Ik heb een lesje ICT gegeven rond gewervelde en ongewervelde dieren. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van ‘Hot potatoes’ omdat we hier vorig jaar mee leren werken hebben.
Omdat ik wist dat niet alle leerlingen goed met de computer konden werken had ik reeds de computers aangezet en de leerlingen per twee laten werken.


Tips:

- Maak goede afspraken rond het gebruik van de computers en het programma.

- Zet de schermen af als je op voorhand nog iets wil zeggen aan de kinderen.

- Zorg ervoor dat je op voorhand in de klas uitgetest hebt of filmpjes en muziekjes afspelen.

- Zet de computers al aan en start ook het programma al op.

- Als je tijd over hebt en de leerlingen hadden nog vragen rond het onderwerp of zouden er graag wat meer over weten, laat ze dan wat extra informatie opzoeken rond het onderwerp. Spreek wel goed af op welke sites ze mogen zoeken.


3. Ik heb geobserveerd in een lesje rond internetgebruik. Het is leuk om hier met kinderen over te praten. Ze mogen hun eigen vaardigheden i.v.m. het internet meedelen en krijgen ook tips mee rond het veilig werken met internet.


Tips:

- Laat de kinderen surfen naar www.clicksafe.be en laat hen hierop eens rondkijken. Bespreek nadien de info die je op deze site vindt. De leerlingen leren op een aangename en kindvriendelijke manier hoe je veilig leert werken met internet.

- Geef aan de kinderen zeker de gevaren mee van internet maar geef hen ook een veilig gevoel mee. Laat hen weten bij wie ze terecht kunnen wanneer ze met een probleem zitten.

Geen opmerkingen: